Research

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FREN430A

Studies in Quebecois and Canadian Literature: Great Women Writers of the 20th and 21st Century

Our class will focus on the literary revolutions spurred by women writers in the 20th and 21st Century, in both Québec and francophone Canada. Students will have multiple opportunities to explore their own fields of interest and specialization.

No prior knowledge of the field is required.

Required readings:

  1. Gabrielle Roy, Le temps qui m’a manqué (ISBN: 9782764600214)
  2. Anne Hébert, Kamouraska (ISBN: 9782757803998)
  3. Marie-Claire Blais, Une saison dans la vie d’Emmanuel (ISBN: 9782890523661)
  4. Denise Boucher, Les fées ont soif (ISBN: 9782892952346)
  5. Ying Chen, Blessures (ISBN: 9782764644485)
  6. Naomi Fontaine, Kuessipan (ISBN: 9782897125011)

Prerequisites: French 402 and one of 321, 328, 329, or 330.

Language of instruction: French

Course Registration

FREN599B

All candidates for the M.A. degree with thesis are required to deposit in the Department a thesis of approximately 80 pages, including bibliography and notes. It must be presented in accordance with the university guidelines for the format and presentation of graduate theses.

Candidates will defend their thesis during a one-hour and a half oral examination.

Candidates must register in French 599 in the year in which they intend to submit the thesis.

For information about your thesis preparation and submission, click here.

FREN578A

L’archéologie des textes : les problèmes de l’édition scientifique

Quand on lit une œuvre ancienne dans une édition moderne, comment le texte qu’on a sous les yeux a-t-il été produit ? L’édition scientifique a pour ambition de livrer un texte fiable et fixe à la communauté des lecteurs et des chercheurs, à partir du matériau initial que sont les manuscrits, les imprimés anciens, les brouillons d’auteurs ou autres documents d’archive. Il s’agit de l’activité nécessaire et première qui permet l’accès à notre patrimoine littéraire. Toutefois, derrière ces éditions critiques modernes, livres imprimés au texte fixe, autorisé et reproductible, se cache tout un travail critique, parfois polémique, marqué par des choix constants qui peuvent avoir un impact profond sur le texte obtenu. À partir d’exemples concrets de différentes époques des supports différentes (manuscrits médiévaux, imprimés anciens, brouillons d’auteur), ce cours se veut une introduction aux différentes théories et pratiques de l’édition scientifique, depuis les méthodes traditionnelles jusqu’aux nouvelles méthodes numériques.

Textes : TBA

Langue d’enseignement : français

Professeur : Anne Salamon

Course Registration

FREN510A

Baudelaire et la poétique de la modernité

S’il est pertinent de distinguer le fait d’être moderne, c’est-à-dire le fait d’appartenir à une époque historique déterminée et la conscience de modernité comme l’effet d’une disposition active qui conduit l’homme à interroger son mode d’être pour en extraire une interprétation de sa propre identité, alors il faut admettre que l’oeuvre de Charles Baudelaire se situe du côté de cette seconde catégorie. Elle s’attache précisément à circonscrire les conditions de la modernité en l’expérimentant aussi bien sur le plan “théorique” de la réflexion critique (dans les Salons et autres essais esthétiques) que sur le plan directement poétique (dans Les Fleurs du Mal ou les Petits poèmes en prose). À travers ses textes, Baudelaire s’affirme comme penseur de la « modernité », terme qu’il a inventé en en faisant le mot d’ordre d’une esthétique et d’une poétique nouvelles centrées sur une prise de conscience du rapport apparemment contradictoire entre la beauté et la dimension du présent — modernité dans l’art et modernité de la vie quotidienne, avec sa banalité, son héroïsme, ses fausses idoles et ses humbles victimes.

Dans ce cours, nous nous proposons d’étudier la modernité telle qu’elle figure sur les plans théoriques et poétiques dans l’œuvre de Baudelaire, tout en considérant la réflexion critique qui s’y fait sur la modernité historique que se joue dans «Paris, Capitale du XIXe siècle ». Pour mieux apprécier la place centrale qu’occupe Baudelaire au XIXe siècle — historiquement, esthétiquement – nous le situerons dans les contextes poétique et critique qui l’ont determiné et qu’il a par la suite déterminés lui-même.


Readings:

Textes de Charles Baudelaire :
Les Fleurs du mal
Le Spleen de Paris (Petits poèmes en prose)
Curiosités esthétiques
Ecrits sur l’art
Journaux intimes

(à noter : beaucoup des textes de Baudelaire se trouvent en ligne)

Parmi les textes secondaires que nous consulterons:

Benjamin, Walter. Ed. Michael Jennings. The Writer of Modern Life: Essays on Charles Baudelaire (2006)
Benjamin, Walter. Paris, capitale du XIXe siècle : le livre des passages (1997)
Bonnefoy, Yves. Sous le signe de Baudelaire (2011)
Brunel, Pierre. Baudelaire antique et moderne (2007)
Chambers, Ross. An Atmospherics of the City: Baudelaire and the Poetics of Noise (2015)
Compagnon, Antoine. Baudelaire moderne et antimoderne (cours au Collège de France, en ligne)
Lloyd, Rosemary, ed. The Cambridge Companion to Baudelaire (anthologie d’articles critiques).(2006)

+ divers articles critiques par, entre autres, Hans Robert Jauss, Ross Chambers, Michel Foucault.


Language of instruction: French

Professor: Sima Godfrey

Course Registration

FHIS Proseminar

This course is mandatory for all MA students who will/might pursue a thesis and for all incoming PhD students (who have not taken the Proseminar before). The course is optional for all other graduate students.

This initiative is intended to support FHIS graduate students in becoming independent scholars, ready to make an original contribution to their field.

The focus will be three-fold:

  • Research methodology (formulating research questions, developing a thesis project, using library resources and digital tools, etc.)
  • Research dissemination (publishing for scholarly and general audiences, submitting a paper proposal, presenting at academic conferences, etc.)
  • Professional development (writing a grant application, creating a teaching portfolio, exploring the job market and career opportunities in the humanities, etc.).

Throughout the academic year, various graduate students, faculty members, and guest speakers will be invited to talk about a recent publication or a work in progress, share their research strategies and methods, and/or discuss current issues and debates in their discipline.

At the end of Term 2, a Graduate Student Symposium will offer all graduate students the opportunity to present their research to their peers and faculty members.


Schedule:
Every other Wednesday
3:00 pm to 5:30 pm
Terms 1 & 2

Language of instruction: English

Coordinator: Dr. Vincent Gélinas-Lemaire

Course registration: To self-enroll on Canvas after September 1st, please click on https://canvas.ubc.ca/enroll/976B8Y

FREN484A

Studies in Book Culture

What did books look like in the past? Who owned them? How much did they cost? According to Marshall McLuhan, « the medium is the message ». So writing on a computer, using printed books or listening to a poetry reading are all very different experiences that inform our relationship to what we now call literature. This course will have two different aims: the first is to provide an initiation to the history of the book as we know it, from its manuscript origins to its most modern formats. Students will have the opportunity to learn the main aspects of its making and its evolution, but also technical skills like how to date a book or how to find its origins, as well as how to describe it using technical vocabulary in French; the second aim of the course is to build the ability of the students to read works of French literature in their original settings – print and manuscript – and to use editions of older texts critically (how to recognize a reference edition, how to read a critical apparatus, etc.).

Required readings:
All required texts will be made available on Canvas.

Corequisite: One of FREN 320, FREN 321, FREN 328, FREN 329, FREN 330.

Language of instruction: French

Course Registration

SPAN505A

Media Studies and Latin America

This course will offer a panoramic examination of theories and practices of media in Latin America. We will investigate questions of production and consumption of culture, public and private spheres, print and digital culture, technology, and globalization. We will examine the concept of media within Latin American contexts and within global theorizations, expanding the realms of media to include print, photography, broadcast, cinema, performance and digital forms. We will discuss distinctions of “high” and “low” culture, quotidian experiences, spectacle, propaganda, representation, and power relations. We will study concepts of mediations, function and effect within specific Latin American case studies, particularly in relation to historical, political, and social dynamics. We will explore different theoretical perspectives on the role of media in Latin America, including examinations of the media impact on values, identities, behaviors, empire, imperialism, populism, authoritarianism, and recent protests. We will analyze specific media materials, and explore the meaning of changes that occur when contextually anchored narratives are adapted into different media forms. In addition, we will study interconnections of class, race, gender, and the environment as manifested in the production and consumption of media, and in works that, directly or indirectly, address debates on media formations in Latin America within a global context.

Required readings (selections from):

  • Appadurai, Arjun. Modernity at Large: Cultural Dimensions of Globalization (1996)
  • Benjamin, Walter. “The Work of Art in the Age of Mechanical Reproduction.” In Illuminations (1969)
  • Debord, Guy. “The Commodity as Spectacle.” In Society of the Spectacle (1977)
  • Dorfman, Ariel and Armand Mattelart. Para leer al Pato Donald (1971)
  • García Canclini, Néstor. Culturas híbridas. Estrategias para entrar y salir de la modernidad (1990)
  • Habermas, Jurgen. “The Public Sphere.” In Critical Theory and Society (1989)
  • Hall, Stuart. “Encoding/Decoding.” In Culture, Media, Language (1980)
  • hooks, bell. “Eating the Other.” In Black Looks: Race and Representation (1992)
  • Martín-Barbero, Jésus. De los medios a las mediaciones (1987); Oficio de cartógrafo: Travesías latinoamericanas de la comunicación en la cultura (2002); De la comunicación a la cultura (2013)
  • McLuhan, Marshall. Understanding Media (1964)
  • Monsiváis, Carlos. El Laberinto, el conjuro y la ventana. Itinerarios para mirar la ciudad (2011)
  • Piccato, Pablo. “The public sphere in Latin America” (2010)
  • Rama, Ángel. La ciudad letrada (1984)
  • Richard, Nelly. Campos cruzados. Crítica cultural, latinoamericanismo y saberes al borde (2009)
  • Sarlo, Beatriz. La imaginación técnica: Sueños modernos de la cultura argentina (1992); La intimidad pública (2018)
  • Shohat, Ella and Robert Stam. Unthinking Eurocentrism: Multiculturalism and the Media (1994)
  • Sontag, Susan. On Photography (1977)
  • Süssekind, Flora. Cinematógrafo de letras (1987)
  • Walsh, Rodolfo. “Carta abierta de un escritor a la Junta Militar” (1977)
  • Williams, Raymond. Television: Technology and Cultural Form (1974); “Culture”

Recommended readings:

  • The Craft of Research by Wayne Booth, Colomb and Williams, 2008 or 2016
  • MLA Handbook for Writers of Research Papers, 2016

Language of instruction: Spanish

Course Registration

SPAN430B

Cultura y literatura española a partir de 1975

El curso ofrece una  visión panorámica de la vida política,  social y cultural de España desde la muerte de Franco.   Se estudiarán aspectos relevantes de la producción, narrativa,  artística y cinematográfica de este periodo dentro del marco histórico, social y político en el que los textos literarios y culturales se originan.  En el curso se estudiarán con cierto detenemiento obras representativas del cómic, el cine, el arte, la fotografía, el teatro, la novela.

Recommended texts: TBA

Prerequisite: SPAN 221. (Or successful completion of a language placement exam or an assessment interview.)

Language of instruction: Spanish

Course registration

FREN413A

Rêves parisiens

“La France au dix-neuvième siècle est partagée en deux grandes zones : Paris et la province ; la province jalouse de Paris … Les gens de talent, les artistes, les hommes supérieurs, tout coq à plumes éclatantes s’envole à Paris.” — Honoré de Balzac

Voilà, en bref, ce que représente pour Balzac Paris dans l’imaginaire français du début du XIXe siècle. Si Paris est perçu comme la capitale incontournable des artistes, la ville est aussi associée aux rêves de richesse, de succès, d’élégance et de bonheur. Rêves souvent décevants car l’attraction de Paris n’est pas sans ambiguïté. Voilà ce qu’en dit la revue La Province et Paris en 1831: “Ne pourrait-on pas comparer la centralisation qu’impose Paris au reste de la France, à ces aimants monstrueux qui attirent à eux les parcelles d’acier dont ils sont entourés?” Toute une série de phénomènes sociaux, politiques, economiques et culturels contribuent à ce que Paris, cet aimant séduisant et monstrueux, devienne pour le meilleur ou pour le pire la “capitale du XIXe siècle” (Walter Benjamin).

Dans ce cours nous considérons ce que représente le rêve parisien pour de jeunes provinciaux attirés par la capitale. En fait, voilà un des grands thèmes du roman réaliste français. À ce titre, nous lisons 3 chefs-d’œuvre du XIXe siècle qui dramatisent la centralité de Paris dans l’imagination française au XIXe siècle: Le Père Goriot d’Honoré de Balzac, Madame Bovary de Gustave Flaubert, et Au Bonheur des dames d’Émile Zola. Dans chacun de ces romans Paris joue un rôle primordial dans les désirs et le sort des personnages principaux issus de la province. Notre lecture de ces romans sera accompagnée par des textes secondaires rassemblés dans un coursepack – poèmes, commentaires historiques et sociologiques, essais critiques, etc. — et plusieurs films. (Le coursepack sera distribué le premier jour de classe.)

Textes primaires:
Balzac, Honoré de. Le Père Goriot    (1835)
Flaubert. Gustave. Madame Bovary (1857)
Zola, Émile. Au Bonheur des dames (1883)
+ coursepack

Prerequisite: One of FREN 320, FREN 321, FREN 328, FREN 329, FREN 330

Note: FREN 413 may be taken twice, with different content, for a maximum of 6 credits.

Language of instruction: French

Course Registration