RMST495

RMST495

Cross-listed with RMST520

Research Intensive Seminar in Romance Studies

Full course description coming soon!

This course is cross-listed with RMST520, a graduate course taught in English.

Students with the necessary language proficiency can also fulfill the RMST495 (in English) requirement by taking SPAN495 (in Spanish) or FREN495 (in French).

Elective course requirements can also be fulfilled by language, literature, and culture classes taught in the target language (French, Italian, Spanish or other approved Romance languages) when students meet the necessary proficiency requirements in that language. Please contact FHIS Student Programs Coordinator (fhis.undergrad@ubc.ca) for further inquiry.


Prerequisites: No prerequisites

Language of instruction: English

Coming soon

Coming soon

FREN514B

La fabrique du roman français contemporain

Comment se forger une idée critique du roman français contemporain (post-1945) dans un milieu culturel, politique, et historique complexe ? Qu’est-ce que le roman a conservé de sa riche tradition ? Qu’a-t-il inventé en près d’un siècle ? Bref, dans un monde de l’éphémère et de l’image-reine qu’est-ce la littérature française essaie de nous dire ?

Notre séminaire sera constitué de quatre unités qui tenteront de cerner des problématiques distinctes, mais qui ensemble définissent en grande partie le genre romanesque contemporain en France.

Unité#1. La déconstruction du roman. Si la pensée incarne son temps, on peut dire alors que le Nouveau Roman a constitué une entreprise de démolition de tous les codes romanesques, y compris situer l’objet contre le sujet. L’analyse textuelle se fera autour de La jalousie, roman emblématique de Robbe-Grillet sur le thème de l’absence-présence du narrateur, l’impossibilité du regard objectif, le sentiment qui alimente l’imagination, et le dérèglement des attentes du lecteur.

Unité#2. Le roman-concept. Un problème critique majeur dans le roman contemporain demeure celui de la fusion des disciplines et mouvements. Nous parlerons ici en particulier de l’impact de la philosophie dans la fiction littéraire. Il s’agit plus précisément de remettre en question la place de l’être humain, et celle de la théorie (linguistique, sémiotique, appareil comparatif, psychanalyse, etc.) dans ce qu’a pu dire le roman à l’âge atomique ou celui de la décolonisation. Pour se faire nous lirons Vendredi ou les limbes du Pacifique, œuvre dans laquelle Tournier nous plonge dans un univers proprement littéraire (imaginatif, sensuel, avec une intrigue en suspens) mais qui propose aussi une discussion de l’aliénation ontologique et de la manière dont nous habitons le monde.

Unité#3. Le jeu du roman ou le retour du refoulé (repressed). Alors que le roman avait été enterré, accusé de perte de sens, il a connu une renaissance à partir des années 1990. Toutes les théories et discours ont laissé leur trace (poststructuraliste, post-industriel, postmoderne, post-historique, hypermoderne, etc.), alors que le roman a conservé son énergie autour du mode ludique, incongru, ou du sens de l’évasion par exemple. Nous verrons comment ce roman-là s’engage à construire des histoires contre l’Histoire, à donner un sens au monde à l’échelle individuelle. Dans cette voie, nous étudierons Je m’en vais de Echenoz, roman qui revendique un renouveau littéraire et romanesque au sens traditionnel. On y retrouve aussi la complicité du narrateur avec le lecteur.

Unité#4. Le roman social : la revanche. Sous l’influence des travaux de Bourdieu notamment, on abordera ici la thématique de la violence sociale construite dans un travail de fiction, ce qui pose la question du témoignage et de l’engagement. Dans quelle mesure les racines sociales conditionnent-elles la production littéraire, et dans quel but ? Comment le roman peut-il devenir une archive ? Le roman d’Édouard Louis, L’effondrement, nous servira en quelque sorte de laboratoire d’analyse de cette France du XXIème siècle. Avec, en particulier, notre attention sur l’écriture de soi/sa famille et les différents modes de violence qui seront les thèmes-clef pour définir -la place- de l’écrivain d’aujourd’hui.

Language of instruction: French

Instructor: Dr. Farid Laroussi 

Coming soon!

  • Alain Robbe-Grillet. La jalousie (1957)
  • Michel Tournier. Vendredi ou les limbes du Pacifique (1967)
  • Jean Echenoz. Je m’en vais (1999)
  • Édouard Louis. L’effondrement (2024)

SPAN 495B

Cross-listed with SPAN505B

Guess Who’s Back? Nation and Identity Building in Spanish Early Modern, Modern and Postmodern Drama

X First, Buy X, National Flag Day, patriots’ summits… Not long ago, the End of History and Globalization fostered the expectation of a post-national world, governed by supranational institutions. However, the 21st century has witnessed a resurgence of populism and nationalist movements, reaffirming national and cultural identities. In this evolving landscape—where globalization, deglobalization, and nationalism coexist and compete—it is timely to take a fresh look at the concepts of nation and national identity-building throughout history.

Using Spain as a case study, this course will explore how drama has served as a tool to promote or challenge national identity discourses—from the establishment of the so-called “national theatre” in the 16th century to the end of the transition to democracy and the present day. To do so, we will read several plays and genres (historical drama, tragedy, grotesque drama, farce, tragicomedy, political satire) in their socio-historical context. Particularly, we will discuss 1) topics such as the intersections between kingdom, nation and empire, the construction of an “essential and eternal Spain”, the evolution and re-evaluation of Spanishness, the suitability of having a National Classical Theatre Company (CNTC), the role of memory, or the inteactions between different national projects within the Iberian Peninsula; 2) processes such as the appropriation of traditional figures and values (monarchy, honor, masculinity, family, religion) by different ideologies or the development of methods to exclude others (Jews, Muslims, Indigenous peoples, Republicans, immigrants…) from the nation; and 3) rhetorical and discoursive devices such as the manipulation of History, symbolism (Numancia), allegory or synecdoche (to equate Spanish identity to a part or a group). The course will also pay attention to the discontinuities, paradoxes, contradictions and fissures (racial and gender diversity, resistance, denounce, rebellion, anxiety, schizophrenia) in the plays and their discourses to showcase the incompleteness of the task of consolidate internal unity and provide a better understanding of the Spanish identity crisis. Due to the relevance and applicability of the topic, students will be able to work on their areas of interest (i.e., Latin American contemporary drama, comparing theatre with film or other genres…) for their final research project.

Language of instruction: Spanish

Instructor: Dr. Raúl Álvarez Moreno

Coming soon!

Primary texts:

  • Cervantes, Miguel de. El cerco de Numancia (1585).
  • Vega, Félix Lope de. El mejor alcalde, el rey (1635).
  • García de la Huerta, Vicente. Raquel (1776) o Quintana, José Manuel. Pelayo (1805).
  • Álvarez Quintero, Serafín y Joaquín. Los chorros del oro (sainete de ambiente andaluz) (1906).
  • Valle Inclán, Ramón María. Farsa y licencia de la reina castiza (1920).
  • Torrente Ballester, Gonzalo. Lope de Aguirre: crónica dramática de la historia americana (1940).
  • Rodríguez Méndez, José María. Flor de otoño (1973) o Sanchís Sinisterra, José. ¡Ay Carmela! (1986).
  • Boadella, Albert. Ubú president o Los últimos días de Pompeya (1995).
  • Conejero, Alberto. La piedra oscura (2013).
  • Blasco, Lola. ¡Teme a tu vecino como a ti mismo! (2015)
  • Ripoll, Laila y Mariano Llorente. Rif (de piojos y gas mostaza) (2022).

Main critical sources:

  • Adorno, T. W. and Max Horkheimer. Dialectic of Enlightenment (1944).
  • Anderson, Benedicte. Imagined Communities: Reflections on the Origin and Spread of Nationalism
  •   (1991).
  • Álvarez Junco. José María. Mater Dolorosa: la idea de España en el siglo XIX  (2001)
  •    -----. Dioses inútiles. Naciones y nacionalismos (2016).
  • Balfour, Sebastian and Alejandro Quiroga. The Reinvention of Spain: Nation and Identity since Democracy (2007).
  • Certeau, Michel de. The Writing of History (1988).
  • Dangler, Jean. Making Difference in Medieval and Early Modern Iberia (2005).
  • Delgado, María and David Gies. A History of Theatre in Spain (2012).
  • Fuchs, Barbara. Exotic Nation: Maurophilia and the Construction of Early Modern Spain (2009).
  • Gellner, Ernest. Nations and Nationalism (2008).
  • González, Cinta C. Nación y constitución: de la Ilustración al Liberalismo (2006).
  • Hobsbawm, Eric. Nations and Nationalism Since 1780 (1991).
  • Kamen, Henry. Imagining Spain: Historical Myth and National Identity (2008).
  •   -----. La invención de España. Leyendas e ilusiones que han construido la realidad española (2020).
  • Maravall, José Antonio. Concepto de España en la Edad Media (1964).
  • Martín-Estudillo, Luis and Nicholas Spadaccini. Memory and Its Discontents: Spanish Culture in the Early Twenty-First Century (2012).
  • Nora, Pierre. “Between Memory and History: Les Lieux de Mémorie” (1989)
  • Rodríguez Puértolas, Julio. Historia de la literatura fascista española (2008).
  • Salgues, Marie. Teatro patriótico y nacionalismo en España: 1859-1900 (2010).
  • Sanz, Ismael. E. España contra España: los nacionalismos franquistas (2003).

Sessional Lecturer Positions in French & Spanish (Summer Session 2025)

FHIS Undergraduate Symposium 2024-25 | Participation Form

Indicate your interest in participating in the Research Forum or Poster Presentation as a presenter/moderator by completing this form.

Submission deadline: Friday, February 14, 2025

The submission deadline has passed.

Francophone Literature After the Postcolonial Age

2024 | Farid Laroussi

Publisher: Rowman & Littlefield

Description:

Francophone Literature After the Postcolonial Age argues that Francophone literature extends beyond the postcolonial critical landmarks that helped define the field since the late 1980s. Today Francophone literature maps out different paths that highlight its emancipation from both the Francophonie’s cultural ascendency and postcolonial theory’s scholarly hegemony. Farid Laroussi’s argument is that three main forces have reshaped the French postcolonial in the twenty-first century: digital globalization, intertextuality, and ecocriticism. With digital globalization, Francophone literature finds new voices, unfettered from former aesthetic, print and distribution diktats. Home and the exilic paradigm are redefined in the postcolonial subject’s own terms. Intertextuality reconnects with poetic dialogism, sans the mimicry burden. The intertextuality challenge showcases a new writers’ community, across time and cultures. The old anxiety around one’s own poetic voice now provides valid responses to literary reconfigurations. The book’s study cases operate around three specific pairings: Segalen/Glissant, Kafka/Maghreb literature, and Morrison/Miano. Lastly, ecocriticism, along the decolonial discourse, comes to discuss the place of the postcolonial home as well as the responsibility category. The author contends that the attention to the land cannot be separated from imaginaries, collective and individual. Francophone writers stand at the crossroads of activism and poetics moving further away from French metropolitan preoccupations.

 

Book cover of Farid Laroussi's new book "Francophone Literature After the Postcolonial Age", which features an image of a broken chain.

Las fiestas del intelecto. Banquetes e ideología en la vanguardia española

2024 | María Soledad Fernández Utrera

Publisher: The University of North Carolina Press

Book cover of Las fiestas del intelecto, which displays a basket of bread.

Description:

Las fiestas del intelecto es el primer estudio monográfico hasta la fecha sobre el banquete de intelectuales en la modernidad y la vanguardia españolas. En Las fiestas del intelecto, se explora la dimensión solidaria y la naturaleza social y política del banquete, prestando especial atención al ágape de intelectuales liberales en el primer tercio del siglo XX y a los anti-banquetes anarquistas y jocoserios de Gómez de la Serna. Se analiza la documentación visual que ha quedado de estos eventos gastronómicos (fotografías y dibujos) y se sitúan estas cenas en el contexto físico, sociohistórico y discursivo de la España de entreguerras. El estudio se nutre de las aportaciones de la antropología al conocimiento de la fiesta y los festines y de los estudios culturales culinarios hispanos y modernistas.

 

La francophonie en action : Utilisateur indépendant (B1)

2024 | Caroline Lebrec, Frenand Léger, Miao Li 

Publisher: Canadian Scholars’ Press

Description:

La francophonie en action is a revolutionary, four-volume textbook series utilizing the action-oriented approach (AOA) to learning French as a second or foreign language. The four core volumes are an immersive, complete language-learning system.

With a strong emphasis on the francophone world, including a much-needed focus on francophone and Indigenous Canada, this series covers multiple stages of French language learning (beginner, elementary, intermediate, and upper intermediate). The intended level of this first volume, B1 of the CEFR (Common European Framework of Reference), is for courses guiding students from elementary to intermediate.

While employing a variety of individual, interactive, and collaborative activities, students will be encouraged to engage in a way that ensures agency over their language learning process by presenting clear and simple forms of language inclusive of all gender identities and by interacting in real-life situations presented in the text for an authentic and experiential twist to their learning. Each title within the series is divided into distinct stages that each focus on one of the core modes of communication: reception, production, interaction, and mediation. The modules guide students through a series of purposeful and practical activities that trigger successful learning of the French language while promoting the development of plurilingual and pluricultural competences. Activities can be implemented on or off campus, to accommodate programs that utilize either in-class or remote learning.

The series is accompanied by robust pedagogical features, including instructor supplements and a companion website, which contains audio and video materials, self-checking grammar exercises, and additional student activities for each volume. La francophonie en action is a complete solution for all departments offering a French Studies program at Canadian, American, or international university. Canadian programs will be excited to see a much-needed focus on francophone and Indigenous Canada while also exploring the varied global francophone world.

Instructors adopting La francophonie en action (B1) for their course will receive access to a Teacher’s Guide/Guide du professeur, which includes an introduction to the series and the methodological structure and approach of the book as well as a full answer key for all of the textbook activities.

La francophonie en action

FREN507

Penser la diversité au siècle des Lumières

La notion de diversité occupe une place centrale dans la pensée des Lumières. En parallèle à l’expansion géographique et territoriale, qui expose de plus en plus les Européens à la variété des cultures et des coutumes observées partout sur le globe, la diversité de la nature se révèle sous l’œil des savants. Pour les philosophes des Lumières, cette confrontation à la diversité des sociétés humaines et des formes de la vie repousse les limites du monde connu, ébranle les certitudes, et force les remises en question des savoirs reçus. Sur le plan politique, religieux, culturel et intellectuel, le constat de cette inépuisable diversité problématise et complexifie les prétentions universelles inscrites au cœur du projet des Lumières.

Ce séminaire offrira l’occasion de revisiter les manières dont les philosophes et écrivains du XVIIIe siècle, loin de refuser de prendre en compte les différences, ont fait de ces dernières un objet d’étude, et y ont vu à la fois l’horizon et le défi posé à la connaissance éclairée du monde et de soi. Les sujets et les débats abordés incluront :
– L’universalisme et ses questions
– La théorie des climats
– Classer, ordonner, organiser le monde naturel
– Naissance de l’anthropologie
– Diversité des cultures et des coutumes
– Diversité religieuse
– Diversité linguistique
– Les Lumières face à leurs contradictions (colonialisme et esclavage)

Language of instruction: French

Instructor: Joël Castonguay-Bélanger

Coming soon!

Une sélection de textes, d’extraits et d’articles sera mise à la disposition des étudiants :
– Du Bos, Réflexions critiques sur la poésie et sur la peinture
– Montesquieu, De l’Esprit des lois
– Buffon, Histoire naturelle
– Condillac, Traité des animaux
– Lafitau, Mœurs des sauvages américains comparées aux mœurs des premiers temps
– Voltaire, Traité sur la tolérance
– Raynal, Histoire philosophique et politique des deux Indes
– Olympe de Gouge, Déclaration des droits de la femme et de la citoyenne
– Condorcet, Réflexion sur l’esclavage des nègres

RMST310B

Romance Linguistics

This course examines linguistics with an emphasis on the contemporary varieties of the Romance language family. Five main domains of linguistics will be covered: phonetics and phonology, morphology, syntax and sociolinguistics. This will provide a broad understanding of the major similarities and differences between the Romance languages. Although the focus will be on French, Portuguese, Spanish and Italian, attention will also be paid to lesser-known varieties (for instance, Romance-based Creoles, regional languages of France, minority languages in Spain, etc.). We will also be particularly interested in topics such as language variation and change, language contact, multilingualism, standardization, and language attitudes. The course will be interactive and based on numerous written exercises, in class and at home, that will allow the students to explore more precisely the different variations of the Romance languages.

Language of instruction: English

Prerequisites: No prerequisites

Coming soon

There is no required handbook for this course, all relevant material will be provided in class and on Canvas.