Caroline Lebrec

Assistant Professor of Teaching
location_on Buchanan Tower - Room 803

Subject Area

Education

Ph.D. in French Studies, University of Toronto, 2012
Masters 2 (D.E.A.) in Comparative Literature, Université Paris III Sorbonne-Nouvelle

About

Caroline is an Assistant Professor of Teaching (French). She taught at the University of Toronto (Ontario), the University of Waterloo (Ontario) and St Mary’s University (Nova Scotia).  She is the author of Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique (Peter Lang 2020).

Caroline’s role for the Department of French, Hispanic and Italian Studies is to teach and co-coordinate FREN101 and FREN102 and to boost the visibility of the numerous francophone initiatives offered in the department, as well as building partnerships with other cultural centres at UBC and within the Metro Vancouver francophone communities. She is a member of several committees (Program Promotion and Outreach Coordinator – French, Cultural Club Liaison – French, FSL Bursary Program, TA Training and Mentoring Committee) all dedicated to enhancing the teaching and learning experience for the undergraduate and graduate students registered at FHIS.


Research

Interests

  • Educational Leadership
  • Experiential Learning
  • Inclusive Pedagogy
  • Literature and Mathematics
  • Writing under Constraints
  • Collaborative Writing

Current projects

Caroline is currently developing a textbook series (co-author) that adapts the Common European Reference of Languages to the diversity of the francophone communities of Canada, including the indigenous francophone communities (Canadian Scholars’ Press 2023-2026). She is also working on developing an experiential learning course for undergraduate students interested in interacting with the diversity of the francophone communities in Canada.

Challenging norms and stereotypes is always on her to-do list. On that aspect, she is currently interested in the representation of gender in the French language. One of her work analyses the modalities of non-representing gender in Anne Garréta’s novel Sphinx (Études littéraires, 50.2 « Dérivées variables : littérature et mathématiques au XXe et XXIe siècle », forthcoming).


Publications

Books (refereed)

(2020) Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique, NY: Peter Lang, 246 p.

(E-)book Chapters (refereed)

(2020) “Rejouer sa vie : La métalepse d’auteure dans L’avenir de Camille Laurens“, in La Répétition dans les textes littéraires du Moyen Âge à nos jours, Loula Abd-Elrazak & Valérie Dusaillant-Fernandes (eds), NY: Peter Lang, coll. “Studies on Theme and Motifs in Literature”, 138, 225-235.

(2017) “L’art de feindre dans le “Prologue de l’autheur“ du Quart Livre”, Études rabelaisiennes, Tome LVI, “Rabelais et l’hybridité des récits rabelaisiens”, Diane Desrosiers & Claude La Charité (eds), Genève: Droz, 481-486.

(2009) “Entre tradition, parodie et variante : la récriture du proverbe dans Les Fleurs bleues de Raymond Queneau”, in Traductions, proverbes et traductologie, Michel Quitout & Julia Sevilla Munoz (eds), Paris: L’Harmattan, 99-109.

Journal Articles (refereed) – selection

(Forthcoming) “Pour une lecture queer de l’énigme dans Sphinx d’Anne Garréta : entre clinamen et variables sur le genre”, Études littéraires, “Dérivées variables : mathématiques et littérature au XXIe siècle”, Catherine Khordoc & Dominique Raymond (eds), 11 p.

(2016) “Modalités d’écriture collaborative et didactique ludique : les applications pédagogiques des 24 heures du roman dans les programmes du Français Langue Seconde”, Voix plurielles, vol.13, 2, 163-176. https://brock.scholarsportal.info/journals/ voixplurielles/article/view/1444

(2013) “Spiralités urbaines: routines du quotidien dans Plouk Town d’Ian Monk”, Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”, Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec, 21 pages. https://www.erudit.org/en/ journals/arbo/2013-n3-arbo0733/1017368ar/

(2012) “Arborescence, combinatoire et rhizome: Configurations oulipiennes du multiple”,  Formules 16, “Oulipo@50/L’Oulipo a 50 ans”, Camille Bloomfield, Marc Lapprand & Jean-Jacques Thomas, 139-150.

(2012) “Quand la colle se fait pagure: une poétique algorithmique du partage dans Éros mélancolique de Jacques Roubaud et Anne F. Garréta”, Mélusine 32, “À belles mains : Livre surréaliste, livre d’artiste”, Henri Béhar & Andrea Oberhuber, 177-187.

Edited Volumes (refereed)

(2019) Pierre Laporte. La Liaison française en Amérique, 1949-1959, Dominique Laporte (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 8, 128 p.

(2018) Théodore Barrière et Victor Perrot, Une petite fille de la grande armée, Janice Best (éd.), Gatineau, APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 7, 186 p.

(2017) Gastronomy, Culture, and the Arts: A Scholarly Exchange of Epic Portions, “ Ottawa: Legas Publishing, 254 p.

(2016) Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, Janice Best and Nicole corbett (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 5, 168 p.

(2015) André-Charles de La Jaille et François Galaup de Lapérouse, Voyage à la baie d’Hudson, Denis Combet (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 4, 107 p.

(2013) Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec (eds), Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”. http://www.erudit.org/revue/arbo/2013/v/n3/1017362ar.pdf

(2013) Philippe Aubert de Gaspé, Récits amérindiens, Julien Goyette and Claude La Charité (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 3, 133 p.


Awards

  • Experiential Learning Bursaries (2018-2020)
  • Writing Development Initiative Fund (2015-2018)
  • Teaching Development Grant (2016-2017)
  • Member of Association des Professeur.e.s de français des Universités et Collèges Canadien.ne.s (2006-present)

Caroline Lebrec

Assistant Professor of Teaching
location_on Buchanan Tower - Room 803

Ph.D. in French Studies, University of Toronto, 2012
Masters 2 (D.E.A.) in Comparative Literature, Université Paris III Sorbonne-Nouvelle

Caroline is an Assistant Professor of Teaching (French). She taught at the University of Toronto (Ontario), the University of Waterloo (Ontario) and St Mary's University (Nova Scotia).  She is the author of Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique (Peter Lang 2020).

Caroline's role for the Department of French, Hispanic and Italian Studies is to teach and co-coordinate FREN101 and FREN102 and to boost the visibility of the numerous francophone initiatives offered in the department, as well as building partnerships with other cultural centres at UBC and within the Metro Vancouver francophone communities. She is a member of several committees (Program Promotion and Outreach Coordinator - French, Cultural Club Liaison - French, FSL Bursary Program, TA Training and Mentoring Committee) all dedicated to enhancing the teaching and learning experience for the undergraduate and graduate students registered at FHIS.

Interests

  • Educational Leadership
  • Experiential Learning
  • Inclusive Pedagogy
  • Literature and Mathematics
  • Writing under Constraints
  • Collaborative Writing

Current projects

Caroline is currently developing a textbook series (co-author) that adapts the Common European Reference of Languages to the diversity of the francophone communities of Canada, including the indigenous francophone communities (Canadian Scholars' Press 2023-2026). She is also working on developing an experiential learning course for undergraduate students interested in interacting with the diversity of the francophone communities in Canada.

Challenging norms and stereotypes is always on her to-do list. On that aspect, she is currently interested in the representation of gender in the French language. One of her work analyses the modalities of non-representing gender in Anne Garréta's novel Sphinx (Études littéraires, 50.2 « Dérivées variables : littérature et mathématiques au XXe et XXIe siècle », forthcoming).

Books (refereed)

(2020) Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique, NY: Peter Lang, 246 p.

(E-)book Chapters (refereed)

(2020) “Rejouer sa vie : La métalepse d’auteure dans L’avenir de Camille Laurens“, in La Répétition dans les textes littéraires du Moyen Âge à nos jours, Loula Abd-Elrazak & Valérie Dusaillant-Fernandes (eds), NY: Peter Lang, coll. “Studies on Theme and Motifs in Literature”, 138, 225-235.

(2017) “L’art de feindre dans le ``Prologue de l’autheur`` du Quart Livre”, Études rabelaisiennes, Tome LVI, “Rabelais et l’hybridité des récits rabelaisiens”, Diane Desrosiers & Claude La Charité (eds), Genève: Droz, 481-486.

(2009) “Entre tradition, parodie et variante : la récriture du proverbe dans Les Fleurs bleues de Raymond Queneau”, in Traductions, proverbes et traductologie, Michel Quitout & Julia Sevilla Munoz (eds), Paris: L’Harmattan, 99-109.

Journal Articles (refereed) - selection

(Forthcoming) “Pour une lecture queer de l’énigme dans Sphinx d’Anne Garréta : entre clinamen et variables sur le genre”, Études littéraires, “Dérivées variables : mathématiques et littérature au XXIe siècle”, Catherine Khordoc & Dominique Raymond (eds), 11 p.

(2016) “Modalités d’écriture collaborative et didactique ludique : les applications pédagogiques des 24 heures du roman dans les programmes du Français Langue Seconde”, Voix plurielles, vol.13, 2, 163-176. https://brock.scholarsportal.info/journals/ voixplurielles/article/view/1444

(2013) “Spiralités urbaines: routines du quotidien dans Plouk Town d’Ian Monk”, Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”, Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec, 21 pages. https://www.erudit.org/en/ journals/arbo/2013-n3-arbo0733/1017368ar/

(2012) “Arborescence, combinatoire et rhizome: Configurations oulipiennes du multiple”,  Formules 16, “Oulipo@50/L’Oulipo a 50 ans”, Camille Bloomfield, Marc Lapprand & Jean-Jacques Thomas, 139-150.

(2012) “Quand la colle se fait pagure: une poétique algorithmique du partage dans Éros mélancolique de Jacques Roubaud et Anne F. Garréta”, Mélusine 32, “À belles mains : Livre surréaliste, livre d’artiste”, Henri Béhar & Andrea Oberhuber, 177-187.

Edited Volumes (refereed)

(2019) Pierre Laporte. La Liaison française en Amérique, 1949-1959, Dominique Laporte (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 8, 128 p.

(2018) Théodore Barrière et Victor Perrot, Une petite fille de la grande armée, Janice Best (éd.), Gatineau, APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 7, 186 p.

(2017) Gastronomy, Culture, and the Arts: A Scholarly Exchange of Epic Portions, “ Ottawa: Legas Publishing, 254 p.

(2016) Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, Janice Best and Nicole corbett (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 5, 168 p.

(2015) André-Charles de La Jaille et François Galaup de Lapérouse, Voyage à la baie d’Hudson, Denis Combet (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 4, 107 p.

(2013) Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec (eds), Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”. http://www.erudit.org/revue/arbo/2013/v/n3/1017362ar.pdf

(2013) Philippe Aubert de Gaspé, Récits amérindiens, Julien Goyette and Claude La Charité (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 3, 133 p.

  • Experiential Learning Bursaries (2018-2020)
  • Writing Development Initiative Fund (2015-2018)
  • Teaching Development Grant (2016-2017)
  • Member of Association des Professeur.e.s de français des Universités et Collèges Canadien.ne.s (2006-present)

Caroline Lebrec

Assistant Professor of Teaching
location_on Buchanan Tower - Room 803

Ph.D. in French Studies, University of Toronto, 2012
Masters 2 (D.E.A.) in Comparative Literature, Université Paris III Sorbonne-Nouvelle

Caroline is an Assistant Professor of Teaching (French). She taught at the University of Toronto (Ontario), the University of Waterloo (Ontario) and St Mary's University (Nova Scotia).  She is the author of Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique (Peter Lang 2020).

Caroline's role for the Department of French, Hispanic and Italian Studies is to teach and co-coordinate FREN101 and FREN102 and to boost the visibility of the numerous francophone initiatives offered in the department, as well as building partnerships with other cultural centres at UBC and within the Metro Vancouver francophone communities. She is a member of several committees (Program Promotion and Outreach Coordinator - French, Cultural Club Liaison - French, FSL Bursary Program, TA Training and Mentoring Committee) all dedicated to enhancing the teaching and learning experience for the undergraduate and graduate students registered at FHIS.

Interests

  • Educational Leadership
  • Experiential Learning
  • Inclusive Pedagogy
  • Literature and Mathematics
  • Writing under Constraints
  • Collaborative Writing

Current projects

Caroline is currently developing a textbook series (co-author) that adapts the Common European Reference of Languages to the diversity of the francophone communities of Canada, including the indigenous francophone communities (Canadian Scholars' Press 2023-2026). She is also working on developing an experiential learning course for undergraduate students interested in interacting with the diversity of the francophone communities in Canada.

Challenging norms and stereotypes is always on her to-do list. On that aspect, she is currently interested in the representation of gender in the French language. One of her work analyses the modalities of non-representing gender in Anne Garréta's novel Sphinx (Études littéraires, 50.2 « Dérivées variables : littérature et mathématiques au XXe et XXIe siècle », forthcoming).

Books (refereed)

(2020) Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique, NY: Peter Lang, 246 p.

(E-)book Chapters (refereed)

(2020) “Rejouer sa vie : La métalepse d’auteure dans L’avenir de Camille Laurens“, in La Répétition dans les textes littéraires du Moyen Âge à nos jours, Loula Abd-Elrazak & Valérie Dusaillant-Fernandes (eds), NY: Peter Lang, coll. “Studies on Theme and Motifs in Literature”, 138, 225-235.

(2017) “L’art de feindre dans le ``Prologue de l’autheur`` du Quart Livre”, Études rabelaisiennes, Tome LVI, “Rabelais et l’hybridité des récits rabelaisiens”, Diane Desrosiers & Claude La Charité (eds), Genève: Droz, 481-486.

(2009) “Entre tradition, parodie et variante : la récriture du proverbe dans Les Fleurs bleues de Raymond Queneau”, in Traductions, proverbes et traductologie, Michel Quitout & Julia Sevilla Munoz (eds), Paris: L’Harmattan, 99-109.

Journal Articles (refereed) - selection

(Forthcoming) “Pour une lecture queer de l’énigme dans Sphinx d’Anne Garréta : entre clinamen et variables sur le genre”, Études littéraires, “Dérivées variables : mathématiques et littérature au XXIe siècle”, Catherine Khordoc & Dominique Raymond (eds), 11 p.

(2016) “Modalités d’écriture collaborative et didactique ludique : les applications pédagogiques des 24 heures du roman dans les programmes du Français Langue Seconde”, Voix plurielles, vol.13, 2, 163-176. https://brock.scholarsportal.info/journals/ voixplurielles/article/view/1444

(2013) “Spiralités urbaines: routines du quotidien dans Plouk Town d’Ian Monk”, Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”, Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec, 21 pages. https://www.erudit.org/en/ journals/arbo/2013-n3-arbo0733/1017368ar/

(2012) “Arborescence, combinatoire et rhizome: Configurations oulipiennes du multiple”,  Formules 16, “Oulipo@50/L’Oulipo a 50 ans”, Camille Bloomfield, Marc Lapprand & Jean-Jacques Thomas, 139-150.

(2012) “Quand la colle se fait pagure: une poétique algorithmique du partage dans Éros mélancolique de Jacques Roubaud et Anne F. Garréta”, Mélusine 32, “À belles mains : Livre surréaliste, livre d’artiste”, Henri Béhar & Andrea Oberhuber, 177-187.

Edited Volumes (refereed)

(2019) Pierre Laporte. La Liaison française en Amérique, 1949-1959, Dominique Laporte (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 8, 128 p.

(2018) Théodore Barrière et Victor Perrot, Une petite fille de la grande armée, Janice Best (éd.), Gatineau, APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 7, 186 p.

(2017) Gastronomy, Culture, and the Arts: A Scholarly Exchange of Epic Portions, “ Ottawa: Legas Publishing, 254 p.

(2016) Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, Janice Best and Nicole corbett (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 5, 168 p.

(2015) André-Charles de La Jaille et François Galaup de Lapérouse, Voyage à la baie d’Hudson, Denis Combet (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 4, 107 p.

(2013) Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec (eds), Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”. http://www.erudit.org/revue/arbo/2013/v/n3/1017362ar.pdf

(2013) Philippe Aubert de Gaspé, Récits amérindiens, Julien Goyette and Claude La Charité (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 3, 133 p.

  • Experiential Learning Bursaries (2018-2020)
  • Writing Development Initiative Fund (2015-2018)
  • Teaching Development Grant (2016-2017)
  • Member of Association des Professeur.e.s de français des Universités et Collèges Canadien.ne.s (2006-present)