Caroline Lebrec

Assistant Professor of Teaching | Language Program Director of French
location_on Buchanan Tower - Room 803
Office Hours
Tuesdays 12:00-4:00pm (Buchanan Tower, Room 803)
Subject Area
Education

Ph.D. in French Studies, University of Toronto, 2012
Masters 2 (D.E.A.) in Comparative Literature, Université Paris III Sorbonne-Nouvelle

Office hours:
Mondays 2:30-4:30 PM


About

In her role as French Language Program Director, Caroline’s contribution to the Department of French, Hispanic and Italian Studies (FHIS) is to lead the French language Program, to coordinate FREN101 and FREN102 (Beginners’ French I and II), to develop and offer the French Go Global Seminar (La représentation de Lyon dans la littérature), and to enhance the visibility of the francophone initiatives offered in the department.  She is also in charge of the TA training  and Mentoring Committee.

In her role, Caroline is dedicated to enhancing the teaching and learning experience of the undergraduate students and graduate students as TAs. She is one of the recipient of the Student as Partners new funding available at UBC for 2022-2023. Her funded project consists of developing an online reading-writing module for the beginners’ courses in partnership with two extremely dedicated undergraduate students and former FREN 101-102 alumni, Savindya Mudadeniya and Shreya Diwan.


Teaching


Research

Interests

  • Educational Leadership
  • Experiential Learning
  • Inclusive Pedagogy
  • Literature and Mathematics
  • Writing under Constraints
  • Collaborative Writing

Current projects

Caroline is currently developing a textbook series (co-author) that adapts the Common European Reference of Languages to the diversity of the francophone communities of Canada, including the indigenous francophone communities (Canadian Scholars’ Press 2023-2026). She is also working on developing an experiential learning course for undergraduate students interested in interacting with the diversity of the francophone communities in Canada.

Challenging norms and stereotypes is always on her to-do list. On that aspect, she is currently interested in the representation of gender in the French language, especially in the literary work of Anne Garréta.


Publications

Books (refereed)

(2020) Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique, NY: Peter Lang, 246 p.

(E-)book Chapters (refereed)

(2020) “Rejouer sa vie : La métalepse d’auteure dans L’avenir de Camille Laurens“, in La Répétition dans les textes littéraires du Moyen Âge à nos jours, Loula Abd-Elrazak & Valérie Dusaillant-Fernandes (eds), NY: Peter Lang, coll. “Studies on Theme and Motifs in Literature”, 138, 225-235.

(2017) “L’art de feindre dans le “Prologue de l’autheur“ du Quart Livre”, Études rabelaisiennes, Tome LVI, “Rabelais et l’hybridité des récits rabelaisiens”, Diane Desrosiers & Claude La Charité (eds), Genève: Droz, 481-486.

(2009) “Entre tradition, parodie et variante : la récriture du proverbe dans Les Fleurs bleues de Raymond Queneau”, in Traductions, proverbes et traductologie, Michel Quitout & Julia Sevilla Munoz (eds), Paris: L’Harmattan, 99-109.

Journal Articles (refereed) – selection

“Pour une lecture queer de l’énigme dans Sphinx d’Anne Garréta : entre clinamen et variables sur le genre”, Études littéraires, “Dérivées variables : mathématiques et littérature au XXIe siècle”, Catherine Khordoc & Dominique Raymond (eds), p.81-100

(2016) “Modalités d’écriture collaborative et didactique ludique : les applications pédagogiques des 24 heures du roman dans les programmes du Français Langue Seconde”, Voix plurielles, vol.13, 2, 163-176. https://brock.scholarsportal.info/journals/ voixplurielles/article/view/1444

(2013) “Spiralités urbaines: routines du quotidien dans Plouk Town d’Ian Monk”, Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”, Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec, 21 pages. https://www.erudit.org/en/ journals/arbo/2013-n3-arbo0733/1017368ar/

(2012) “Arborescence, combinatoire et rhizome: Configurations oulipiennes du multiple”,  Formules 16, “Oulipo@50/L’Oulipo a 50 ans”, Camille Bloomfield, Marc Lapprand & Jean-Jacques Thomas, 139-150.

(2012) “Quand la colle se fait pagure: une poétique algorithmique du partage dans Éros mélancolique de Jacques Roubaud et Anne F. Garréta”, Mélusine 32, “À belles mains : Livre surréaliste, livre d’artiste”, Henri Béhar & Andrea Oberhuber, 177-187.

Edited Volumes (refereed)

(2019) Pierre Laporte. La Liaison française en Amérique, 1949-1959, Dominique Laporte (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 8, 128 p.

(2018) Théodore Barrière et Victor Perrot, Une petite fille de la grande armée, Janice Best (éd.), Gatineau, APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 7, 186 p.

(2017) Gastronomy, Culture, and the Arts: A Scholarly Exchange of Epic Portions, “ Ottawa: Legas Publishing, 254 p.

(2016) Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, Janice Best and Nicole corbett (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 5, 168 p.

(2015) André-Charles de La Jaille et François Galaup de Lapérouse, Voyage à la baie d’Hudson, Denis Combet (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 4, 107 p.

(2013) Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec (eds), Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”. http://www.erudit.org/revue/arbo/2013/v/n3/1017362ar.pdf

(2013) Philippe Aubert de Gaspé, Récits amérindiens, Julien Goyette and Claude La Charité (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 3, 133 p.


Awards

  • Student as Partners Fund (UBC 2022-2023)
  • Experiential Learning Bursaries (2018-2020)
  • Writing Development Initiative Fund (2015-2018)
  • Teaching Development Grant (2016-2017)
  • Member since 2006 and 2022-2025 EDI representative of Association des Professeur.e.s de français des Universités et Collèges Canadien.ne.s (APFUCC)

Caroline Lebrec

Assistant Professor of Teaching | Language Program Director of French
location_on Buchanan Tower - Room 803
Office Hours
Tuesdays 12:00-4:00pm (Buchanan Tower, Room 803)
Subject Area
Education

Ph.D. in French Studies, University of Toronto, 2012
Masters 2 (D.E.A.) in Comparative Literature, Université Paris III Sorbonne-Nouvelle

Office hours:
Mondays 2:30-4:30 PM


About

In her role as French Language Program Director, Caroline’s contribution to the Department of French, Hispanic and Italian Studies (FHIS) is to lead the French language Program, to coordinate FREN101 and FREN102 (Beginners’ French I and II), to develop and offer the French Go Global Seminar (La représentation de Lyon dans la littérature), and to enhance the visibility of the francophone initiatives offered in the department.  She is also in charge of the TA training  and Mentoring Committee.

In her role, Caroline is dedicated to enhancing the teaching and learning experience of the undergraduate students and graduate students as TAs. She is one of the recipient of the Student as Partners new funding available at UBC for 2022-2023. Her funded project consists of developing an online reading-writing module for the beginners’ courses in partnership with two extremely dedicated undergraduate students and former FREN 101-102 alumni, Savindya Mudadeniya and Shreya Diwan.


Teaching


Research

Interests

  • Educational Leadership
  • Experiential Learning
  • Inclusive Pedagogy
  • Literature and Mathematics
  • Writing under Constraints
  • Collaborative Writing

Current projects

Caroline is currently developing a textbook series (co-author) that adapts the Common European Reference of Languages to the diversity of the francophone communities of Canada, including the indigenous francophone communities (Canadian Scholars’ Press 2023-2026). She is also working on developing an experiential learning course for undergraduate students interested in interacting with the diversity of the francophone communities in Canada.

Challenging norms and stereotypes is always on her to-do list. On that aspect, she is currently interested in the representation of gender in the French language, especially in the literary work of Anne Garréta.


Publications

Books (refereed)

(2020) Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique, NY: Peter Lang, 246 p.

(E-)book Chapters (refereed)

(2020) “Rejouer sa vie : La métalepse d’auteure dans L’avenir de Camille Laurens“, in La Répétition dans les textes littéraires du Moyen Âge à nos jours, Loula Abd-Elrazak & Valérie Dusaillant-Fernandes (eds), NY: Peter Lang, coll. “Studies on Theme and Motifs in Literature”, 138, 225-235.

(2017) “L’art de feindre dans le “Prologue de l’autheur“ du Quart Livre”, Études rabelaisiennes, Tome LVI, “Rabelais et l’hybridité des récits rabelaisiens”, Diane Desrosiers & Claude La Charité (eds), Genève: Droz, 481-486.

(2009) “Entre tradition, parodie et variante : la récriture du proverbe dans Les Fleurs bleues de Raymond Queneau”, in Traductions, proverbes et traductologie, Michel Quitout & Julia Sevilla Munoz (eds), Paris: L’Harmattan, 99-109.

Journal Articles (refereed) – selection

“Pour une lecture queer de l’énigme dans Sphinx d’Anne Garréta : entre clinamen et variables sur le genre”, Études littéraires, “Dérivées variables : mathématiques et littérature au XXIe siècle”, Catherine Khordoc & Dominique Raymond (eds), p.81-100

(2016) “Modalités d’écriture collaborative et didactique ludique : les applications pédagogiques des 24 heures du roman dans les programmes du Français Langue Seconde”, Voix plurielles, vol.13, 2, 163-176. https://brock.scholarsportal.info/journals/ voixplurielles/article/view/1444

(2013) “Spiralités urbaines: routines du quotidien dans Plouk Town d’Ian Monk”, Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”, Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec, 21 pages. https://www.erudit.org/en/ journals/arbo/2013-n3-arbo0733/1017368ar/

(2012) “Arborescence, combinatoire et rhizome: Configurations oulipiennes du multiple”,  Formules 16, “Oulipo@50/L’Oulipo a 50 ans”, Camille Bloomfield, Marc Lapprand & Jean-Jacques Thomas, 139-150.

(2012) “Quand la colle se fait pagure: une poétique algorithmique du partage dans Éros mélancolique de Jacques Roubaud et Anne F. Garréta”, Mélusine 32, “À belles mains : Livre surréaliste, livre d’artiste”, Henri Béhar & Andrea Oberhuber, 177-187.

Edited Volumes (refereed)

(2019) Pierre Laporte. La Liaison française en Amérique, 1949-1959, Dominique Laporte (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 8, 128 p.

(2018) Théodore Barrière et Victor Perrot, Une petite fille de la grande armée, Janice Best (éd.), Gatineau, APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 7, 186 p.

(2017) Gastronomy, Culture, and the Arts: A Scholarly Exchange of Epic Portions, “ Ottawa: Legas Publishing, 254 p.

(2016) Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, Janice Best and Nicole corbett (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 5, 168 p.

(2015) André-Charles de La Jaille et François Galaup de Lapérouse, Voyage à la baie d’Hudson, Denis Combet (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 4, 107 p.

(2013) Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec (eds), Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”. http://www.erudit.org/revue/arbo/2013/v/n3/1017362ar.pdf

(2013) Philippe Aubert de Gaspé, Récits amérindiens, Julien Goyette and Claude La Charité (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 3, 133 p.


Awards

  • Student as Partners Fund (UBC 2022-2023)
  • Experiential Learning Bursaries (2018-2020)
  • Writing Development Initiative Fund (2015-2018)
  • Teaching Development Grant (2016-2017)
  • Member since 2006 and 2022-2025 EDI representative of Association des Professeur.e.s de français des Universités et Collèges Canadien.ne.s (APFUCC)

Caroline Lebrec

Assistant Professor of Teaching | Language Program Director of French
location_on Buchanan Tower - Room 803
Office Hours
Tuesdays 12:00-4:00pm (Buchanan Tower, Room 803)
Subject Area
Education

Ph.D. in French Studies, University of Toronto, 2012
Masters 2 (D.E.A.) in Comparative Literature, Université Paris III Sorbonne-Nouvelle

Office hours:
Mondays 2:30-4:30 PM

In her role as French Language Program Director, Caroline’s contribution to the Department of French, Hispanic and Italian Studies (FHIS) is to lead the French language Program, to coordinate FREN101 and FREN102 (Beginners’ French I and II), to develop and offer the French Go Global Seminar (La représentation de Lyon dans la littérature), and to enhance the visibility of the francophone initiatives offered in the department.  She is also in charge of the TA training  and Mentoring Committee.

In her role, Caroline is dedicated to enhancing the teaching and learning experience of the undergraduate students and graduate students as TAs. She is one of the recipient of the Student as Partners new funding available at UBC for 2022-2023. Her funded project consists of developing an online reading-writing module for the beginners’ courses in partnership with two extremely dedicated undergraduate students and former FREN 101-102 alumni, Savindya Mudadeniya and Shreya Diwan.

Interests

  • Educational Leadership
  • Experiential Learning
  • Inclusive Pedagogy
  • Literature and Mathematics
  • Writing under Constraints
  • Collaborative Writing

Current projects

Caroline is currently developing a textbook series (co-author) that adapts the Common European Reference of Languages to the diversity of the francophone communities of Canada, including the indigenous francophone communities (Canadian Scholars’ Press 2023-2026). She is also working on developing an experiential learning course for undergraduate students interested in interacting with the diversity of the francophone communities in Canada.

Challenging norms and stereotypes is always on her to-do list. On that aspect, she is currently interested in the representation of gender in the French language, especially in the literary work of Anne Garréta.

Books (refereed)

(2020) Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique, NY: Peter Lang, 246 p.

(E-)book Chapters (refereed)

(2020) “Rejouer sa vie : La métalepse d’auteure dans L’avenir de Camille Laurens“, in La Répétition dans les textes littéraires du Moyen Âge à nos jours, Loula Abd-Elrazak & Valérie Dusaillant-Fernandes (eds), NY: Peter Lang, coll. “Studies on Theme and Motifs in Literature”, 138, 225-235.

(2017) “L’art de feindre dans le ``Prologue de l’autheur`` du Quart Livre”, Études rabelaisiennes, Tome LVI, “Rabelais et l’hybridité des récits rabelaisiens”, Diane Desrosiers & Claude La Charité (eds), Genève: Droz, 481-486.

(2009) “Entre tradition, parodie et variante : la récriture du proverbe dans Les Fleurs bleues de Raymond Queneau”, in Traductions, proverbes et traductologie, Michel Quitout & Julia Sevilla Munoz (eds), Paris: L’Harmattan, 99-109.

Journal Articles (refereed) - selection

“Pour une lecture queer de l’énigme dans Sphinx d’Anne Garréta : entre clinamen et variables sur le genre”, Études littéraires, “Dérivées variables : mathématiques et littérature au XXIe siècle”, Catherine Khordoc & Dominique Raymond (eds), p.81-100

(2016) “Modalités d’écriture collaborative et didactique ludique : les applications pédagogiques des 24 heures du roman dans les programmes du Français Langue Seconde”, Voix plurielles, vol.13, 2, 163-176. https://brock.scholarsportal.info/journals/ voixplurielles/article/view/1444

(2013) “Spiralités urbaines: routines du quotidien dans Plouk Town d’Ian Monk”, Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”, Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec, 21 pages. https://www.erudit.org/en/ journals/arbo/2013-n3-arbo0733/1017368ar/

(2012) “Arborescence, combinatoire et rhizome: Configurations oulipiennes du multiple”,  Formules 16, “Oulipo@50/L’Oulipo a 50 ans”, Camille Bloomfield, Marc Lapprand & Jean-Jacques Thomas, 139-150.

(2012) “Quand la colle se fait pagure: une poétique algorithmique du partage dans Éros mélancolique de Jacques Roubaud et Anne F. Garréta”, Mélusine 32, “À belles mains : Livre surréaliste, livre d’artiste”, Henri Béhar & Andrea Oberhuber, 177-187.

Edited Volumes (refereed)

(2019) Pierre Laporte. La Liaison française en Amérique, 1949-1959, Dominique Laporte (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 8, 128 p.

(2018) Théodore Barrière et Victor Perrot, Une petite fille de la grande armée, Janice Best (éd.), Gatineau, APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 7, 186 p.

(2017) Gastronomy, Culture, and the Arts: A Scholarly Exchange of Epic Portions, “ Ottawa: Legas Publishing, 254 p.

(2016) Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, Janice Best and Nicole corbett (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 5, 168 p.

(2015) André-Charles de La Jaille et François Galaup de Lapérouse, Voyage à la baie d’Hudson, Denis Combet (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 4, 107 p.

(2013) Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec (eds), Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”. http://www.erudit.org/revue/arbo/2013/v/n3/1017362ar.pdf

(2013) Philippe Aubert de Gaspé, Récits amérindiens, Julien Goyette and Claude La Charité (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 3, 133 p.

  • Student as Partners Fund (UBC 2022-2023)
  • Experiential Learning Bursaries (2018-2020)
  • Writing Development Initiative Fund (2015-2018)
  • Teaching Development Grant (2016-2017)
  • Member since 2006 and 2022-2025 EDI representative of Association des Professeur.e.s de français des Universités et Collèges Canadien.ne.s (APFUCC)