Caroline Lebrec

Assistant Professor of Teaching | Language Program Director of French
location_on Buchanan Tower - Room 803
Subject Area
Education

Ph.D. in French Studies, University of Toronto, 2012
Masters 2 (D.E.A.) in Comparative Literature, Université Paris III Sorbonne-Nouvelle


About

In her role as French Language Program Director, Caroline’s contribution to the Department of French, Hispanic and Italian Studies (FHIS) is to lead the French language Program, to develop and offer the French Go Global Seminar, to create a new course for non-beginners and to redesign the processus of advising and placement for students in FHIS wishing to take a French course. She is also in charge of the FHIS TA training  and Mentoring Committee and a member of the Green College Leading Scholars program (2023-2025).

In her role, Caroline is dedicated to enhancing the teaching and learning experience of the undergraduate students by focusing on inclusive teaching practices and innovations. She is one of the recipients of the Student as Partners funding available at UBC (2022-2023).

She is the author of Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique (2021) and a co-author of La francophonie en action – B1 (2024).


Teaching


Research

Interests

  • Educational Leadership
  • Experiential Learning
  • Inclusive Pedagogy
  • Literature and Mathematics
  • Writing under Constraints
  • Collaborative Writing

Current projects

Caroline is currently developing a textbook series (La francophonie en action A1-A2-B1-B2) that adapts the Common European Reference of Languages to the diversity of the francophone communities of Canada, including the indigenous francophone communities (Canadian Scholars’ Press 2024-2027). She is also working on EDID experiential projects to enhance UBC inclusive teaching practices and to impact the local francophone communities. She is also currently interested in applying a critical lens to using  ChatGPT in the classroom.


Publications

Books (refereed)

(2020) Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique, NY: Peter Lang, 246 p.

(E-)book Chapters (refereed)

(2020) “Rejouer sa vie : La métalepse d’auteure dans L’avenir de Camille Laurens“, in La Répétition dans les textes littéraires du Moyen Âge à nos jours, Loula Abd-Elrazak & Valérie Dusaillant-Fernandes (eds), NY: Peter Lang, coll. “Studies on Theme and Motifs in Literature”, 138, 225-235.

(2017) “L’art de feindre dans le “Prologue de l’autheur“ du Quart Livre”, Études rabelaisiennes, Tome LVI, “Rabelais et l’hybridité des récits rabelaisiens”, Diane Desrosiers & Claude La Charité (eds), Genève: Droz, 481-486.

(2009) “Entre tradition, parodie et variante : la récriture du proverbe dans Les Fleurs bleues de Raymond Queneau”, in Traductions, proverbes et traductologie, Michel Quitout & Julia Sevilla Munoz (eds), Paris: L’Harmattan, 99-109.

Journal Articles (refereed) – selection

(2021) “Pour une lecture queer de l’énigme dans Sphinx d’Anne Garréta : entre clinamen et variables sur le genre”, Études littéraires, “Dérivées variables : mathématiques et littérature au XXIe siècle”, Catherine Khordoc & Dominique Raymond (eds), p.81-100

(2016) “Modalités d’écriture collaborative et didactique ludique : les applications pédagogiques des 24 heures du roman dans les programmes du Français Langue Seconde”, Voix plurielles, vol.13, 2, 163-176. https://brock.scholarsportal.info/journals/ voixplurielles/article/view/1444

(2013) “Spiralités urbaines: routines du quotidien dans Plouk Town d’Ian Monk”, Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”, Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec, 21 pages. https://www.erudit.org/en/ journals/arbo/2013-n3-arbo0733/1017368ar/

(2012) “Arborescence, combinatoire et rhizome: Configurations oulipiennes du multiple”,  Formules 16, “Oulipo@50/L’Oulipo a 50 ans”, Camille Bloomfield, Marc Lapprand & Jean-Jacques Thomas, 139-150.

(2012) “Quand la colle se fait pagure: une poétique algorithmique du partage dans Éros mélancolique de Jacques Roubaud et Anne F. Garréta”, Mélusine 32, “À belles mains : Livre surréaliste, livre d’artiste”, Henri Béhar & Andrea Oberhuber, 177-187.

Edited Volumes (refereed)

(2019) Pierre Laporte. La Liaison française en Amérique, 1949-1959, Dominique Laporte (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 8, 128 p.

(2018) Théodore Barrière et Victor Perrot, Une petite fille de la grande armée, Janice Best (éd.), Gatineau, APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 7, 186 p.

(2017) Gastronomy, Culture, and the Arts: A Scholarly Exchange of Epic Portions, “ Ottawa: Legas Publishing, 254 p.

(2016) Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, Janice Best and Nicole corbett (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 5, 168 p.

(2015) André-Charles de La Jaille et François Galaup de Lapérouse, Voyage à la baie d’Hudson, Denis Combet (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 4, 107 p.

(2013) Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec (eds), Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”. http://www.erudit.org/revue/arbo/2013/v/n3/1017362ar.pdf

(2013) Philippe Aubert de Gaspé, Récits amérindiens, Julien Goyette and Claude La Charité (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 3, 133 p.


Awards

  • Student as Partners Fund (UBC 2022-2023)
  • Experiential Learning Bursaries (2018-2020)
  • Writing Development Initiative Fund (2015-2018)
  • Teaching Development Grant (2016-2017)
  • Member since 2006 and 2022-2025 EDI representative of Association des Professeur.e.s de français des Universités et Collèges Canadien.ne.s (APFUCC)

Caroline Lebrec

Assistant Professor of Teaching | Language Program Director of French
location_on Buchanan Tower - Room 803
Subject Area
Education

Ph.D. in French Studies, University of Toronto, 2012
Masters 2 (D.E.A.) in Comparative Literature, Université Paris III Sorbonne-Nouvelle


About

In her role as French Language Program Director, Caroline’s contribution to the Department of French, Hispanic and Italian Studies (FHIS) is to lead the French language Program, to develop and offer the French Go Global Seminar, to create a new course for non-beginners and to redesign the processus of advising and placement for students in FHIS wishing to take a French course. She is also in charge of the FHIS TA training  and Mentoring Committee and a member of the Green College Leading Scholars program (2023-2025).

In her role, Caroline is dedicated to enhancing the teaching and learning experience of the undergraduate students by focusing on inclusive teaching practices and innovations. She is one of the recipients of the Student as Partners funding available at UBC (2022-2023).

She is the author of Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique (2021) and a co-author of La francophonie en action – B1 (2024).


Teaching


Research

Interests

  • Educational Leadership
  • Experiential Learning
  • Inclusive Pedagogy
  • Literature and Mathematics
  • Writing under Constraints
  • Collaborative Writing

Current projects

Caroline is currently developing a textbook series (La francophonie en action A1-A2-B1-B2) that adapts the Common European Reference of Languages to the diversity of the francophone communities of Canada, including the indigenous francophone communities (Canadian Scholars’ Press 2024-2027). She is also working on EDID experiential projects to enhance UBC inclusive teaching practices and to impact the local francophone communities. She is also currently interested in applying a critical lens to using  ChatGPT in the classroom.


Publications

Books (refereed)

(2020) Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique, NY: Peter Lang, 246 p.

(E-)book Chapters (refereed)

(2020) “Rejouer sa vie : La métalepse d’auteure dans L’avenir de Camille Laurens“, in La Répétition dans les textes littéraires du Moyen Âge à nos jours, Loula Abd-Elrazak & Valérie Dusaillant-Fernandes (eds), NY: Peter Lang, coll. “Studies on Theme and Motifs in Literature”, 138, 225-235.

(2017) “L’art de feindre dans le “Prologue de l’autheur“ du Quart Livre”, Études rabelaisiennes, Tome LVI, “Rabelais et l’hybridité des récits rabelaisiens”, Diane Desrosiers & Claude La Charité (eds), Genève: Droz, 481-486.

(2009) “Entre tradition, parodie et variante : la récriture du proverbe dans Les Fleurs bleues de Raymond Queneau”, in Traductions, proverbes et traductologie, Michel Quitout & Julia Sevilla Munoz (eds), Paris: L’Harmattan, 99-109.

Journal Articles (refereed) – selection

(2021) “Pour une lecture queer de l’énigme dans Sphinx d’Anne Garréta : entre clinamen et variables sur le genre”, Études littéraires, “Dérivées variables : mathématiques et littérature au XXIe siècle”, Catherine Khordoc & Dominique Raymond (eds), p.81-100

(2016) “Modalités d’écriture collaborative et didactique ludique : les applications pédagogiques des 24 heures du roman dans les programmes du Français Langue Seconde”, Voix plurielles, vol.13, 2, 163-176. https://brock.scholarsportal.info/journals/ voixplurielles/article/view/1444

(2013) “Spiralités urbaines: routines du quotidien dans Plouk Town d’Ian Monk”, Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”, Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec, 21 pages. https://www.erudit.org/en/ journals/arbo/2013-n3-arbo0733/1017368ar/

(2012) “Arborescence, combinatoire et rhizome: Configurations oulipiennes du multiple”,  Formules 16, “Oulipo@50/L’Oulipo a 50 ans”, Camille Bloomfield, Marc Lapprand & Jean-Jacques Thomas, 139-150.

(2012) “Quand la colle se fait pagure: une poétique algorithmique du partage dans Éros mélancolique de Jacques Roubaud et Anne F. Garréta”, Mélusine 32, “À belles mains : Livre surréaliste, livre d’artiste”, Henri Béhar & Andrea Oberhuber, 177-187.

Edited Volumes (refereed)

(2019) Pierre Laporte. La Liaison française en Amérique, 1949-1959, Dominique Laporte (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 8, 128 p.

(2018) Théodore Barrière et Victor Perrot, Une petite fille de la grande armée, Janice Best (éd.), Gatineau, APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 7, 186 p.

(2017) Gastronomy, Culture, and the Arts: A Scholarly Exchange of Epic Portions, “ Ottawa: Legas Publishing, 254 p.

(2016) Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, Janice Best and Nicole corbett (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 5, 168 p.

(2015) André-Charles de La Jaille et François Galaup de Lapérouse, Voyage à la baie d’Hudson, Denis Combet (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 4, 107 p.

(2013) Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec (eds), Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”. http://www.erudit.org/revue/arbo/2013/v/n3/1017362ar.pdf

(2013) Philippe Aubert de Gaspé, Récits amérindiens, Julien Goyette and Claude La Charité (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 3, 133 p.


Awards

  • Student as Partners Fund (UBC 2022-2023)
  • Experiential Learning Bursaries (2018-2020)
  • Writing Development Initiative Fund (2015-2018)
  • Teaching Development Grant (2016-2017)
  • Member since 2006 and 2022-2025 EDI representative of Association des Professeur.e.s de français des Universités et Collèges Canadien.ne.s (APFUCC)

Caroline Lebrec

Assistant Professor of Teaching | Language Program Director of French
location_on Buchanan Tower - Room 803
Subject Area
Education

Ph.D. in French Studies, University of Toronto, 2012
Masters 2 (D.E.A.) in Comparative Literature, Université Paris III Sorbonne-Nouvelle

About keyboard_arrow_down

In her role as French Language Program Director, Caroline’s contribution to the Department of French, Hispanic and Italian Studies (FHIS) is to lead the French language Program, to develop and offer the French Go Global Seminar, to create a new course for non-beginners and to redesign the processus of advising and placement for students in FHIS wishing to take a French course. She is also in charge of the FHIS TA training  and Mentoring Committee and a member of the Green College Leading Scholars program (2023-2025).

In her role, Caroline is dedicated to enhancing the teaching and learning experience of the undergraduate students by focusing on inclusive teaching practices and innovations. She is one of the recipients of the Student as Partners funding available at UBC (2022-2023).

She is the author of Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique (2021) and a co-author of La francophonie en action – B1 (2024).

Teaching keyboard_arrow_down
Research keyboard_arrow_down

Interests

  • Educational Leadership
  • Experiential Learning
  • Inclusive Pedagogy
  • Literature and Mathematics
  • Writing under Constraints
  • Collaborative Writing

Current projects

Caroline is currently developing a textbook series (La francophonie en action A1-A2-B1-B2) that adapts the Common European Reference of Languages to the diversity of the francophone communities of Canada, including the indigenous francophone communities (Canadian Scholars’ Press 2024-2027). She is also working on EDID experiential projects to enhance UBC inclusive teaching practices and to impact the local francophone communities. She is also currently interested in applying a critical lens to using  ChatGPT in the classroom.

Publications keyboard_arrow_down

Books (refereed)

(2020) Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique, NY: Peter Lang, 246 p.

(E-)book Chapters (refereed)

(2020) “Rejouer sa vie : La métalepse d’auteure dans L’avenir de Camille Laurens“, in La Répétition dans les textes littéraires du Moyen Âge à nos jours, Loula Abd-Elrazak & Valérie Dusaillant-Fernandes (eds), NY: Peter Lang, coll. “Studies on Theme and Motifs in Literature”, 138, 225-235.

(2017) “L’art de feindre dans le “Prologue de l’autheur“ du Quart Livre”, Études rabelaisiennes, Tome LVI, “Rabelais et l’hybridité des récits rabelaisiens”, Diane Desrosiers & Claude La Charité (eds), Genève: Droz, 481-486.

(2009) “Entre tradition, parodie et variante : la récriture du proverbe dans Les Fleurs bleues de Raymond Queneau”, in Traductions, proverbes et traductologie, Michel Quitout & Julia Sevilla Munoz (eds), Paris: L’Harmattan, 99-109.

Journal Articles (refereed) – selection

(2021) “Pour une lecture queer de l’énigme dans Sphinx d’Anne Garréta : entre clinamen et variables sur le genre”, Études littéraires, “Dérivées variables : mathématiques et littérature au XXIe siècle”, Catherine Khordoc & Dominique Raymond (eds), p.81-100

(2016) “Modalités d’écriture collaborative et didactique ludique : les applications pédagogiques des 24 heures du roman dans les programmes du Français Langue Seconde”, Voix plurielles, vol.13, 2, 163-176. https://brock.scholarsportal.info/journals/ voixplurielles/article/view/1444

(2013) “Spiralités urbaines: routines du quotidien dans Plouk Town d’Ian Monk”, Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”, Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec, 21 pages. https://www.erudit.org/en/ journals/arbo/2013-n3-arbo0733/1017368ar/

(2012) “Arborescence, combinatoire et rhizome: Configurations oulipiennes du multiple”,  Formules 16, “Oulipo@50/L’Oulipo a 50 ans”, Camille Bloomfield, Marc Lapprand & Jean-Jacques Thomas, 139-150.

(2012) “Quand la colle se fait pagure: une poétique algorithmique du partage dans Éros mélancolique de Jacques Roubaud et Anne F. Garréta”, Mélusine 32, “À belles mains : Livre surréaliste, livre d’artiste”, Henri Béhar & Andrea Oberhuber, 177-187.

Edited Volumes (refereed)

(2019) Pierre Laporte. La Liaison française en Amérique, 1949-1959, Dominique Laporte (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 8, 128 p.

(2018) Théodore Barrière et Victor Perrot, Une petite fille de la grande armée, Janice Best (éd.), Gatineau, APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 7, 186 p.

(2017) Gastronomy, Culture, and the Arts: A Scholarly Exchange of Epic Portions, “ Ottawa: Legas Publishing, 254 p.

(2016) Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, Janice Best and Nicole corbett (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 5, 168 p.

(2015) André-Charles de La Jaille et François Galaup de Lapérouse, Voyage à la baie d’Hudson, Denis Combet (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 4, 107 p.

(2013) Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec (eds), Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”. http://www.erudit.org/revue/arbo/2013/v/n3/1017362ar.pdf

(2013) Philippe Aubert de Gaspé, Récits amérindiens, Julien Goyette and Claude La Charité (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 3, 133 p.

Awards keyboard_arrow_down
  • Student as Partners Fund (UBC 2022-2023)
  • Experiential Learning Bursaries (2018-2020)
  • Writing Development Initiative Fund (2015-2018)
  • Teaching Development Grant (2016-2017)
  • Member since 2006 and 2022-2025 EDI representative of Association des Professeur.e.s de français des Universités et Collèges Canadien.ne.s (APFUCC)