Sign up to stay informed about events and opportunities related to French, Spanish, Italian, Portuguese, and/or Romance Studies at UBC.
FREN415
French Digital Culture

Contemporary issues and debates on how media and digital technologies have impacted French culture and society. Examines how text, language, and writing are used in digital media.
Par le biais de lectures et d’études de cas, l’objectif de ce cours est d’apprendre à étudier les effets de la transition numérique sur les modalités de production, de diffusion, de lecture, d’étude et d’évaluation des œuvres littéraires francophones. Loin de se limiter à un phénomène technique ou à un changement de support, la numérisation des ouvrages imprimés a inauguré un changement des modes d’organisation, de structuration et de consultation des textes. À travers les opérations d’éditorialisation et de médiation des œuvres qu’elle permet aux institutions culturelles de mener, elle inaugure un changement de notre rapport au patrimoine littéraire, désormais accessible à tous les publics. Avec le livre numérique, l’histoire de l’écrit s’enrichit aussi de nouvelles possibilités d’édition et de création multimédiales, hypertextuelles et interactives. C’est non seulement les modes d’écriture et de création des œuvres mais aussi le processus par lequel on convient de leur valeur qui se trouvent modifiés par l’apparition des plateformes contributives culturelles sur le Web (ex : Babelio), espaces d’expression numériques sur lesquels commentateurs professionnels et amateurs se rencontrent et se mélangent. Ces nouveaux objets et les nouveaux enjeux esthétiques et sociologiques qu’ils soulèvent modifiant quotidiennement le travail du chercheur, ce cours se clôturera sur deux séances d’introduction aux humanités numériques.
Language of instruction: French
Prerequisites: Either (a) all of FREN 311, FREN 321 or (b) all of FREN 328, FREN 329 and one of FREN 225, FREN 402.
3 Essays = 15% x 3
Midterm Exam = 25 %
Final Exam = 30%
Éric Plamondon, Pomme S, Le Quartanier, Montréal, 2016.
Voltaire, Candide, l’édition enrichie, BnF/Orange/Voltaire Foundation, 2013.
RMST304
Afterlife of the Text: Rewritings and Adaptations
How stories travel across media and across national and linguistic boundaries in the Romance-speaking world. Dialogue between different versions and inter-media translations. Questions of authorship and reception.
Prerequisites: No prerequisites
Language of instruction: English
Coming soon
Coming soon
Les Fabliaux : Fiction, vraisemblance et genre littéraire
2024 | Isabelle Delage-Béland
Publisher: Classiques Garnier
Description:
This study proposes to bring medieval and modern thoughts into dialogue to reread the fabliaux and make them participate in contemporary reflections on the poetics of the literary genre and the reconsideration of the powers of fiction. By testing an unstable mixture of truth and fiction, these brief stories from the central Middle Ages invite nuance and create a middle path where doubt and the refusal of binary oppositions prevail. When placed in their literary and manuscript context, the fabliaux prove to be particularly rich terrain for anyone interested in the ever-relevant questions of truth, lies and plausibility.
Nudos y enredos: revistas andinas del siglo XX
2023 | Rodolfo Ortiz
Publisher: La Mariposa Mundial
Description:
Rodolfo Ortiz studies the impact of Andean magazines and analyzes their complex networks of cultural production in the intellectual field of the early 20th century. He proposes a critical reading of the interwoven discourses and circuits of a fugitive intellectuality based on the topology of knots and tangles. The book seeks to demonstrate that magazines are dispositifs in which the most significant controversies and debates of their time (and ours) are activated.
RMST375
The Caribbean: Frontiers of the Romance World

In this course, we delve into the rich literary and cultural landscape of Hispaniola (Dominican Republic and Haiti), Martinique, and Guadeloupe, three central islands in the Romance-language Caribbean. Through a comparative lens, we will explore the intersections of colonial legacies, race, gender, and the socioeconomic impact of tourism on these islands.
We will engage with diverse voices, including writers, poets, filmmakers, and critics, to challenge conventional narratives and reveal the complex realities of the Caribbean. Key themes include the lasting effects of colonialism, the negotiation of identity, the politics of language, and the region’s dynamic place in the global imagination.
Through a vibrant mix of poetry, prose, critical essays, and films, this course will foster a deeper understanding of the Caribbean’s cultural and linguistic uniqueness within the broader Romance-speaking world. Expand your intellectual horizons with fresh perspectives that illuminate both the unity and diversity of these fascinating islands.
Language of instruction: English
Prerequisites: No prerequisites
Term Test: 15%
Participation: 20%
One page analysis [3x 10%]: 30%
Presentation: 15%
Essay: 20%
Total: 100%
Coming soon
ASTU399
Indigenous Stories of Hydro Power in Quebec and BC

Meryl McMaster, Time's Gravity 2015 (source: gallerieswest.ca)
This course meets the Place and Power requirement.
This course explores how Indigenous writers, filmmakers and artists in Quebec and BC engage with the impact of hydro development on their lands. Through the example of a local case and a cross-country one, we will examine how hydro, often perceived as a form of sustainable energy, is also an extractive industry that has participated in the historical and ongoing process of separating Indigenous peoples from their lands. We will put the local case of hydro in BC in dialogue with hydro power in Quebec, a province where hydro development is connected to the Québécois national project and where water symbolizes the resource that led to the province’s economic emancipation. Through the study of life-writing, testimony, autofiction and dystopian fiction, we will explore the themes of relationship to land, culture and kin, and interrogate the dynamics that govern our current extractivist and colonialist systems of exploitation and power. Students will engage with literary texts from a variety of genres, as well as cinema and visual art to analyze the themes, arguments, rhetorical and visual devices put forward by creators. Students will gain an understanding of a timely issue at work in Quebec and BC.
Language of instruction: English
Prerequisites: No prerequisites. Restricted to Faculty of Arts students.
Close Reading Tests – 30% (2 x 15%)
Facilitation of a Workshop – 12%
The Place and Power Zine Project – 45%
[Stage 1 (10%); Stage 2 (15%); Showcase (20%)]
Active Participation – 13%
** This information is subject to change **
With full works and excerpts from:
- Jordan Abel
- An Antane Kapesh
- Zebedee Nungak
- Lee Maracle
- Darrel J McLeod
- Virginia Pésémapéo Bordeleau
- Margaret Sam-Cromarty
Films and theoretical readings will be available through Canvas and UBC libraries.
SPAN502
Gender and Sexuality in the Early Modern Stage
Cross-listed with SPAN495

Commedia dell'arte troupe by unknown artist, c. 1580; in the Musée Carnavalet, Paris.
Expect to read some of the most outstanding theatrical plays of the early modern period from a comparative perspective, bringing together texts from various literary traditions. In this course students will explore both the common themes and diverging practices of the Spanish, French, Italian, English and Novohispanic stages. The seminar will examine baroque theatricality, meta-theatricality, stagecraft and the distinct treatment of women in the performance space, while paying particular attention to the varied ways that gender, sex and sexuality are represented. Readings might include plays by Shakespeare, Cervantes, Racine and Calderón; Caro Mallén de Soto, Sor Juana and Aphra Behn; Marlowe, Molière, Machiavelli and Tirso; Lope de Vega, Corneille, Ruiz de Alarcón and Middleton, among other.
Language of instruction: Spanish
Instructor: Elizabeth Lagresa-González
Recommended prerequisites: SPAN 221; and SPAN 301 or equivalent expertise in written and spoken Spanish
- Ignacio Arellano, Historia del teatro español del siglo XVII. Madrid: Cátedra, 2008.
- Ignacio Arellano and José Antonio Rodríguez Garrido, El teatro en la Hispanoamérica colonial. Madrid: Iberoamericana, 2008.
- Francisco Ruiz Ramón, Historia del teatro español (desde sus orígenes hasta 1900). Madrid: Cátedra, 2011.
- Malveena McKendrick, Theatre in Spain, 1490-1700. Cambridge: Cambridge UP, 1989.
- Teresa Scott Soufas, Dramas of Distinction: Plays by Golden Age Women. Lexington: The U of Kentucky P, 1997.
- Daniel Gerould, ed. Theatre/Theory/Theatre. Wisconsin: Hal Leonard Corp., 2000.
- Henry Bial and Sara Brady, eds. The Performance Studies Reader. New York: Routledge, 2016.
FREN513
Arts narratifs autochtones au Québec

Depuis le début des années 2000, les arts narratifs autochtones au Québec connaissent un essor important. Dans leurs textes littéraires et œuvres cinématographiques, les créatrices et créateurs issus des Premiers Peuples mettent en avant des demandes de justice, de guérison et de récupération des savoirs autochtones. Si notre époque actuelle continue d’être marquée par le colonialisme de peuplement, la création et l’art de raconter (le storytelling), peuvent-ils constituer des interventions qui dérangent les systèmes qui oppriment ? Pour bien y répondre, nous nous pencherons sur les débats historiques et contemporains sur la langue, la race, la souveraineté et l’exploitation des ressources naturelles au Québec, afin de contextualiser la production des arts narratifs autochtones et de mieux comprendre les épistémologies qui les sous-tendent. La sélection d’œuvres d’écrivain.es et de cinéastes de différentes nations (Innu, Wendat, Cris, Mohawk, Abénaquis, Anishnaabe et Inuit), qui s’expriment dans différents genres littéraires (histoire orale, récit de vie, autofiction, théâtre, nouvelle, poésie) et cinématographiques (archives visuelles, documentaire, long métrage, court métrage, nouveaux médias), mettra en lumière la grande diversité des arts narratifs autochtones au Québec. Nos discussions seront ancrées dans des méthodologies de recherche autochtones et nous accorderont une attention particulière aux questions de la positionnalité et des stratégies d’engagement éthique avec les textes.
Language of instruction: French
Instructor: Isabella Huberman
Participation active (20%)
Animation d’un atelier théorique (20%)
Dissertations (2 x 15%)
Le colloque =
Proposition de communication (5%)
Communication (25%)
Lectures théoriques
- Marie-Hélène Jeannotte, Jonathan Lamy et Isabelle St-Amand, Nous sommes des histoires: réflexions sur la littérature autochtone, Montréal, Mémoire d’encrier, 2018
- Sélection d’articles affichés sur Canvas
Œuvres
- An Antane Kapesh, Eukuan nin matshimanitu innu-ishkueu / Je suis une maudite sauvagesse, Montréal, Mémoire d’encrier, 2019 [1976]
- Naomi Fontaine, Shuni, Montréal, Mémoire d’encrier, 2019
- Émilie Monnet, Okinum, Montréal, Les Herbes rouges, 2020
- Virginia Pésémapéo Bordeleau, Ourse bleue, Montréal, Éditions Pleine lune, 2007
FREN410
Le siècle des Lumières en France

Lecture de la tragédie L'orphelin de la chine de Voltaire dans le salon de Madame Geoffrin.
Ce qu’on appelle aujourd’hui le « siècle des Lumières » fait l’objet d’interprétations multiples et même contradictoires. Si la métaphore de la lumière évoque le passage d’un âge obscur à une époque éclairée par le pouvoir de la raison et la libre circulation des idées, la défense de ces nouvelles valeurs s’est faite aux prix de confrontations, d’attaques et de débats qui ont profondément marqué le ton et l’esprit de la production écrite du temps. Partout en Europe, et particulièrement en France, on a vu les « philosophes » se livrer à une remise en question des valeurs morales, esthétiques et politiques héritées du passé, et revendiquer en toutes choses l’usage d’un esprit critique et indépendant. Bien que les philosophes des Lumières aient été loin de former un groupe homogène et de se ranger derrière une seule et même vision de la société idéale, ils ont ceci en commun d’avoir tous voulu contribuer par leurs œuvres à l’ébranlement des préjugés et à l’élaboration d’une conscience moderne dont nous mesurons, encore aujourd’hui, les effets.
À travers la lecture de quelques textes représentatifs de l’esprit du temps, ce cours vise à offrir un survol des idées et des valeurs qui en sont venues à être étroitement associées au siècle des Lumières en France. L’étude de ces idées et des formes esthétiques employées pour leur diffusion sera l’occasion de questionner la représentation que notre présent aime à se faire de cette période et le poids de son héritage dans l’ordre actuel des connaissances et des idéologies.
Language of instruction: French
Prerequisites: Either (a) all of FREN 311, FREN 321 or (b) all of FREN 328, FREN 329 and one of FREN 225, FREN 402
3 Essays = 15% x 3
Midterm Exam =25 %
Final Exam= 30%
Montesquieu, Lettres persanes
Voltaire, Candide
Rousseau, Discours sur les arts et les sciences
Diderot, Supplément au voyage de Bougainville
Olympe de Gouges, Déclaration des droits de la femme et de la citoyenne