Caroline Lebrec
Subject Area
Education
Ph.D. in French Studies, University of Toronto, 2012
Masters 2 (D.E.A.) in Comparative Literature, Université Paris III Sorbonne-Nouvelle
About
In her role of Educational Leadership, Caroline is dedicated to enhancing the teaching and learning experience of the undergraduate students by focusing on inclusive and experiential teaching practices in the courses she is teaching (FREN 101, FREN 101, FREN 201, FREN 202, FREN 301, FREN 302, FREN 395 Abroad, FREN 420 Abroad) and sharing them through the Pedagogy Clinic of the Department of French, Hispanic and Italian Studies. She is a recipient of the Student as Partners Fund from the Centre for Teaching, Learning and Technology and a recipient of the Global Fund from the Centre for Community Engaged-Learning.
As French Language Program Director, Caroline’s contribution is to lead the French language Program, to develop the French Go Global Seminar, to create a new course for non-beginners, to redesign the advising and placement processes for students, and to operate as the advisor for credit exchange.
She is the Equity, Diversity, Inclusion and Decolonization representative for the Association des Professeur·e·s de Français des Universités et Collèges Canadien·ne·s (APFUCC) and a member of the Green College Leading Scholars program within the group “Truth and Imagination”.
She is the (co-)author of:
- La francophonie en action, B1 (2024)
- Le voyage d’Alex (2023)
- Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique (2021)
Teaching
Research
Interests
- Educational Leadership
- Experiential Learning
- Inclusive Pedagogy
- Literature and Mathematics
- Writing under Constraints
- Collaborative Writing
Current projects
Caroline is currently developing a textbook series (La francophonie en action A1-A2-B1-B2) that adapts the Common European Reference of Languages to the diversity of the francophone communities of Canada, including Indigenous francophone communities. The textbook series pionneers a model of inclusive writing for French as a Second Language / Français Langue Étrangère textbooks. She is also involved in developing awareness in local schools on how to use and teach the non-binary French pronoun with the resource Le voyage d’Alex.
Publications
Books (refereed)
(2020) Combinatoires ludiques : littérature, contrainte et mathématique, NY: Peter Lang, 246 p.
(E-)book Chapters (refereed)
(2020) “Rejouer sa vie : La métalepse d’auteure dans L’avenir de Camille Laurens“, in La Répétition dans les textes littéraires du Moyen Âge à nos jours, Loula Abd-Elrazak & Valérie Dusaillant-Fernandes (eds), NY: Peter Lang, coll. “Studies on Theme and Motifs in Literature”, 138, 225-235.
(2017) “L’art de feindre dans le “Prologue de l’autheur“ du Quart Livre”, Études rabelaisiennes, Tome LVI, “Rabelais et l’hybridité des récits rabelaisiens”, Diane Desrosiers & Claude La Charité (eds), Genève: Droz, 481-486.
(2009) “Entre tradition, parodie et variante : la récriture du proverbe dans Les Fleurs bleues de Raymond Queneau”, in Traductions, proverbes et traductologie, Michel Quitout & Julia Sevilla Munoz (eds), Paris: L’Harmattan, 99-109.
Journal Articles (refereed) – selection
(2021) “Pour une lecture queer de l’énigme dans Sphinx d’Anne Garréta : entre clinamen et variables sur le genre”, Études littéraires, “Dérivées variables : mathématiques et littérature au XXIe siècle”, Catherine Khordoc & Dominique Raymond (eds), p.81-100
(2016) “Modalités d’écriture collaborative et didactique ludique : les applications pédagogiques des 24 heures du roman dans les programmes du Français Langue Seconde”, Voix plurielles, vol.13, 2, 163-176. https://brock.scholarsportal.info/journals/ voixplurielles/article/view/1444
(2013) “Spiralités urbaines: routines du quotidien dans Plouk Town d’Ian Monk”, Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”, Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec, 21 pages. https://www.erudit.org/en/ journals/arbo/2013-n3-arbo0733/1017368ar/
(2012) “Arborescence, combinatoire et rhizome: Configurations oulipiennes du multiple”, Formules 16, “Oulipo@50/L’Oulipo a 50 ans”, Camille Bloomfield, Marc Lapprand & Jean-Jacques Thomas, 139-150.
(2012) “Quand la colle se fait pagure: une poétique algorithmique du partage dans Éros mélancolique de Jacques Roubaud et Anne F. Garréta”, Mélusine 32, “À belles mains : Livre surréaliste, livre d’artiste”, Henri Béhar & Andrea Oberhuber, 177-187.
Edited Volumes (refereed)
(2019) Pierre Laporte. La Liaison française en Amérique, 1949-1959, Dominique Laporte (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 8, 128 p.
(2018) Théodore Barrière et Victor Perrot, Une petite fille de la grande armée, Janice Best (éd.), Gatineau, APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 7, 186 p.
(2017) Gastronomy, Culture, and the Arts: A Scholarly Exchange of Epic Portions, “ Ottawa: Legas Publishing, 254 p.
(2016) Adrien Decourcelle et Jules Barbier, Jenny l’ouvrière, drame en cinq actes, Janice Best and Nicole corbett (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 5, 168 p.
(2015) André-Charles de La Jaille et François Galaup de Lapérouse, Voyage à la baie d’Hudson, Denis Combet (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 4, 107 p.
(2013) Antje Ziethen, Janet Paterson & Caroline Lebrec (eds), Arborescences 3, “Lire le texte et son espace : outils, méthodes, études”. http://www.erudit.org/revue/arbo/2013/v/n3/1017362ar.pdf
(2013) Philippe Aubert de Gaspé, Récits amérindiens, Julien Goyette and Claude La Charité (éd.), Gatineau: APFUCC, « Les Public’ de l’APFUCC », 3, 133 p.
Awards
- Student as Partners Fund (UBC 2022-2023)
- Experiential Learning Bursaries (2018-2020)
- Writing Development Initiative Fund (2015-2018)
- Teaching Development Grant (2016-2017)
- Member since 2006 and 2022-2025 EDI representative of Association des Professeur.e.s de français des Universités et Collèges Canadien.ne.s (APFUCC)