Art, Culture et Société du Moyen Age à la Révolution Française: Poétique, Environnement, Intelligence Artificielle
Ce cours se propose d’envisager la littérature et la culture françaises du Moyen Âge jusqu’à la Révolution Française à travers le prisme de différents genres poétiques, de l’environnement, de la géographie, mais aussi de la question de l’intelligence artificielle—en France et au Canada (Nouvelle-France). Partant de l’observation que les catégories de place, espace, genre, intelligence (artificielle) et frontières entre homme et machine ne sont pas des catégories stables, mais en fluctuation permanente, nous lirons des textes, cartes et autres représentations visuelles qui témoignent d’une vision de la France prémoderne très complexe et multiforme. Nous approfondirons, entre autres, les questions suivantes : Comment les écrivain.e.s du Moyen Âge et de la première modernité pensaient-ils/elles la question de “différence” (de culture, race, genre, etc.) ? Comment peut-on aborder la tension entre poétique et colonisation ? Comment les questions de l’espace, de la protection de l’environnement et de la définition de l’être humain s’articulent-ils dans les textes littéraires ? Comment peut-on comprendre et étudier les anxiétés et les peurs associées au sens de perte d’identité ? Sont inclu.e.s les auteur.e.s suivant.e.s : Christine de Pizan, Guillaume de Lorris, Joachim du Bellay, Pierre de Ronsard, Marguerite de Navarre, Michel de Montaigne, Marie de Gournay, Marc Lescarbot, Jean Racine et Julien Offray de la Mettrie.
Prerequisite: One of FREN 311, FREN 321 and one of FREN 224, FREN 401.
Language of instruction: French
PRESENCE AND ACTIVE PARTICIPATION (22%):
You are required to attend class, to focus exclusively on the texts and topics discussed in class, and to participate actively and thoughtfully in class discussions. The use of electronic devices for purposes other than accessing and/or using class material and/or taking notes for the class is strictly forbidden.
Presence in class is not the same as active participation. For example, if you attend class but never speak up, you will receive 50% of the « Presence and Active Participation » grade. Meaningful active participation and contribution to class includes the « travail sur le texte », in which you show your capacity to understand and engage with a literary text. In Week 1, I will dedicate an entire unit (1.c) to further explaining how to engage and work with a literary text successfully, meaningfully and efficiently.
ATELIERS D’ÉCRITURE (36%):
You will receive six written assignments (« atelier d’écriture ») in the course of the semester. The « ateliers d’écriture » is an assignment done individually in class (with the exception of Week 3), with pen & pencil. You are not allowed to use any electronic devices for this assignment and you will submit your writing directly at the end of class. Each writing assignment/atelier d’écriture is 6% of the final grade. Hence 36% for the six written assignments. In Week 1, I will dedicate an entire unit (1.c) to further explaining how the « Atelier d’écriture » is structured and what will be expected from you.
QUIZZES (42%):
There will be four 30-minute quizzes in the course of the semester: Weeks 4, 8, 11 and 14. The Quiz of Week 8 will include more authors than the other three quizzes, hence the higher distribution of percentage points:
- Quiz Week 4: 8%
- Quiz Week 8: 18%
- Quiz Week 11: 8%
- Quiz Week 14: 8%
Coming soon